.comment-link {margin-left:.6em;}

Tunefluas Venner

Friends of the Tune Fly International.

Thursday, August 30, 2007

Gud sover i Glomma

JEG TROR GUD SOVER, OG VIL NØDIG FORSTYRRE
(En trosbekjennelse, m.a.o. et forslag til tekst som er åpen for tilføyelser og strykninger utfra pluss- og minusfaktorene i den enkeltes samlede Gudsresultat)

Jeg tror på Gud og jeg tror
Gud sover
Jeg tror Gud er god
til å sove
Jeg tror Gud er
en stor sover i en elv

Jeg tror Gud vet hvor god Gud er
til å sove
Jeg tror Gud holder seg til det
Gud kan: å sove
Jeg tror ikke Gud
drømmer mye

Jeg tror på
en Gud som sover
i en stor elv
Jeg tror Gud er så god til å sove
at Gud kan sove
utenat i Niger

Jeg tror ikke noe eller noen
kan sove som Gud
uten Gud i Yangtse
Jeg tror Gud er så god til å sove
at Gud ikke merker det
i Yamuna

Jeg tror Gud vet
at det meste går av seg selv
og sover på det
i Glomma
Derfor tror jeg Gud er
fra Fredrikstad

*

Jeg tror ikke Gud lar seg være
Gud fra Fredrikstad
uten å sove på det
i Glomma
Gud er ingen
hvemsomhelst

uten først å sove på det
i Glomma
Jeg tror Gud sover seg igjennom
den gamle bykommunen Fredrikstad
ved utløpet av elven Glomma
Jeg tror Gud har

en sovende lederstil
i Ganga
og at Gudsresultatet hviler
i søvnresultatet og tilgangen
på sovende ressurser
i Fredrikstad

Gud behøver ikke selvtillit
for å sove
Gud tror ikke på Gud
uten først å sove på det
litt høyere oppi Glomma
Derfor tror jeg Gud er

fra Sarpsborg
Jeg tror Gudsresultatet i Sarpsborg
hviler i søvnresultatet
og tilgangen på sovende ressurser
i Helligolavs gamle Gleng
og strekningen Koppang-Rena

som støtt faller i foss
ved Hafslund
Jeg tror ikke Gud er
Gud fra Sarpsborg
uten å glemme det lenge før
og sove på det

og falle i glåm i Sarpsborg
med strekningen Os-Alvdal
Gud er ingen hvemsomhelst
Jeg tror ikke Gud tror på Gud overhodet
uten å falle i søvne i Sarpsborg
Derfor tror jeg Gud er

fra Sarpsborg
Og på et lavere nivå: fra Fredrikstad

*

Jeg tror Gud sover i elven Glomma
med utspring i underlige pytter
oppunder Tydalsfjellene
Jeg tror Gud faller fra himmelen
til Tydalsfjellene og dormer
i skråninger og småvann der

Jeg tror Gud blir myrsover og
bekkesover i Tydalsfjellene
Jeg tror ikke Gud som faller
ut av himmelen over Tydalsfjellene
lar seg komme fra Tydal
uten å samle søvn i Rien

og bli innsjøsover og elvesover
der oppe i Rien
748 meter oppe over det salte havet
nedi Østfold: den gamle bykommunen
Fredrikstad Gud gjennomsover
så rikelig til brakkvannets pris

i Glommautløpene Øster og Vester
for å blande seg med havsoverens
utlendige bølge og bli brakkvannssover
Nei, jeg tror ikke Gud kommer fra
et utland i brakkvann
grensende til Fredrikstad

Ikke uten å sove på det først i Rien
og falle i stryk og sove
den fossende søvnen og være
skumsover og skumme
himmelens luft ut av søvnen
og falle ut i den lange Aursunden

og Aursundens lange søvn
under de sirklende skumdottene
på søvnens overflate der
og sove i sirkler og være strømsover
i den lange Aursunden og strømme
i søvne over Aursundens terskel

*

Jeg tror Gud sover i skovlene
i Sarpsfossen
Jeg tror Gud faller i paternoster
uten løft
og spinner i turbin og driver
Borregaard i søvne

Jeg tror Gud gir strøm og glo
i søvne
til endeløse tog av flisvogner
og til det varme språket særp
som smugler drømmebørsten
rundt i sarpenetter

for en gammel volvo pv
gjemt i flis fra søta bror
og for å feie sponet av
de gamle avgiftsfrie bruder
som ga barn til Helligolavs by
ved Gudesøvn i våte Glomma

Jeg tror ikke Gud er kåt i Glomma
og jeg tror ikke Gud finner på ting
i Yamuna
Jeg tror ikke Gud er kreativ
i Hudson
Jeg tror Gud sover i Glomma

Jeg tror Gud sover i Ganga og vet
at det meste av jobben er gjort
Jeg tror Gud sover i all kåtskap
og ligger på latsiden
i all produktiv parring
på strekningen Aursunden-Røros

som renner støtt i søvne
gjennom Sarpsborg
Derfor tror jeg objektivt sett
det er helt fint
å parres i Sarpsborg
Og på et lavere nivå:

i Fredrikstad

*

Gud sover og er
den eneste sanne Gud
i elvesoverætten
Gud sover og vet alt om
å falle i søvne fra himmelen
Gud vet alt om å være drenert

ut av himmelfallet over store innland
Gud sover i floden og strømmer til floden
i Vangrøfta og Tunni og Foldi
I atna og Imsa, i Leira og Nitta
Fra øst i Håelv og Rena og Nøra og Flisa
inn i Glomma og flod

Og i svingen mot vest i Kongsvinger
over mot sjøen Vinger og videre
kan hende i sjelden ofse
Til Vrangselv
Til Vänern
Til Sverige, nei

Gud drar ikke til Sverige
uten å sove videre på det nedi Glomma her
som heller Vorma i seg
og brer Glomma enda større ned igjennom
Fetsunds lenser inn i Øyerens vide strøm, Gud
er flodenes store sover

Gud er dalenes og innlandenes store sover
og vet alt om å sove
i samlet nedbør

*

Gud sover og vet hvor viktig rytmen er
i søvnens elveleier
gjennom ættene
Gud sover og samler søvn
til åndedrettet som puster ut
og opphøret av hjertets virksomhet

i ættene
Gud sover og samler søvn
til nedsettelsen av den fysiske
og mentale aktivitet
i ættene
Gud sover og samler søvn

til forbrenningen som avtar
og musklene som roer ned
i ættene
Gud sover og samler søvn
til opphøret av de store bevisstheter
og alle de høye sjelsfunksjonene

i ættene
Gud samler søvn
til alle påvirkningene av sanseinntrykk
i ættene
Gud sover for de veldige reservoarene
av underbevisstheter

som kunne få de døde til å springe ut
i ættene
Gud sover og vet i søvne
å opprettholde søvnen
gjennom ættene
Gud sover

for å holde ro i rekkene av døde
Gud sover for å holde ro i rekkene
av levende
Gud sover og vet at søvnen er
en dødsbetingelse
de levende blir gale av å miste

én for én i ættene
Jeg tror ikke de døde har annen søvn å sove
enn søvnen Gud sover gjennom alle ætter

*

Jeg tror Gud samler ættene i store elver
som speiler himmelen i søvne
Jeg tror Gud er de dødes søvn
Derfor tror jeg på en Gud som sover
Jeg tror Gud samler de døde i Guds søvn
for alle som lever langs Glomma

og for de døde som bor i himmelen
Jeg tror Gud faller i søvne
fra de døde i himmelen
for å sove søvnen deres
i Glomma
Jeg tror Gud sover de dødes søvn

i himmelen i Glomma
Jeg tror Gud sover i Glomma
fordi det hviler i Guds natur
å speile himmelen i floder
Jeg tror det faller i Guds natur
at de døde skal høre himmelen til

og ikke falle på Tydalsfjellene
for å stå opp fra de døde
hele veien fra Aursunden og ned
til Fredrikstad kommune
Derfor tror jeg det er helt fint
å ro fiske i Glomma:

Om du vil kan du se himmelen
speile seg i søvne i Glomma
Om du vil kan du se himmelen strømme
i blendende bånd av kvikksølv over jorda
og du kan dyppe årene i himmelen og ro
og se i dryssene fra dine åreblader

en gjennomskinnelighet av åpen søvn
i alle dråper Gud har sovet
ut av død og lukket avglans
inn i dugg og flod


[Gjengitt med forfatterens samtykke fra Torgeir Schjervens diktsamling Den stødige tilstundelsen av jubel i virkelig trist musikk (Gyldendal 2006).]


1 Comments:

At 30 August, 2007, Anonymous Anonymous said...

Vel, altså, jeg er ikke en nær venn av Tuneflua, for å si det sånn, men jeg finner denne bloggen meget interessant. Jeg lurer derfor på om det er i orden at jeg legger en link på min blogg? Mye viktig og nyttig informasjon her. Jeg vil gjerne med letthet kunne vende tilbake.

Dessuten er bloggen ispedd god poesi:)

 

Post a Comment

<< Home